Familiebedrijf sinds 1893 Koffie, Thee, Apparatuur & Service Horeca, Werk & Thuis
Waar ben je naar op zoek?
25-04-2025

‘Koffie? Je slaagt bij ons’

In samenwerking met ZakeNN Noord Z• 23/04/2025• 13:47• Agri & Food

Sfeer, beleving, emotie; het hoort bij koffie. Je vindt het in het prachtige nieuwe pand van Brandsma Koffie in Bolsward. Het ademt koffie (en thee) en alles wat daarbij hoort. Menno Brandsma, vierde generatie, is dan ook enthousiast over het nieuwe onderkomen. Wat ooit, in 1893, begon met speciaalzaken in levensmiddelen, koffie, thee kruidenierswaren en scheepsartikelen, met diverse vestigingen in heel Friesland, is anno 2025 uitgegroeid tot een specialist in koffie, thee, professionele apparatuur en uitstekende service, met klanten in het hele land. In 2021 werd het bedrijf ook nog bekroond met het predicaat Hofleverancier.

Het nieuwe pand van Brandsma Koffie nodigt uit om binnen te lopen. „Vergelijk het met de barretjes die je vaak in Italië ziet. Daar lopen mensen vaak snel binnen, want ze moeten even een espresso drinken. Ja, dat zou hier ook kunnen, we zijn gastvrij, maar dat is geen doel op zich. We wilden graag een pand met grote ramen, we laten graag zien wat we hier doen.”

Vier concepten

Goede koffie is onmisbaar in elk horecabedrijf, kantoor of speciaalzaak, vinden ze bij Brandsma Koffie. „We werken met vier concepten, waardoor iedereen kan slagen”, maakt Menno duidelijk. Die 4 concepten of merken zijn: Bonen van Brandsma, IJzersterk, Űs Kofje en Pelican Rouge. “Welk concept de klanten kiezen is telkens weer anders. Als je met koffie je geld moet verdienen, is de keuze natuurlijk anders dan wanneer je het op kantoor wilt aanbieden.”

Menno ziet dat met name in het bedrijfsleven een lekkere kop koffie steeds belangrijker wordt. „Ondernemers willen medewerkers binden, daar hoort tegenwoordig een goede koffie bij. Niet dat het doorslaggevend is, maar je wilt er ook geen klachten over horen.”

Kwaliteitskoffie

Uiteraard zit er verschil in de 4 concepten die Brandsma Koffie in huis heeft. „De Bonen van Brandsma is ‘slow roast’ gebrand en heeft een toegankelijk smaakprofiel. IJzersterk wordt via ‘This side up’ direct ingekocht van de boer. De koffiebessen worden met de hand geplukt en de koffie wordt door Q-graders gewaardeerd met 84 punten. IJzersterk mag zich daardoor speciality coffee noemen. Űs Kofje hebben we op de markt gebracht toen Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa was. Een tikkeltje eigenzinnig, maar wel puur en toegankelijk. En Pelican Rouge heeft een volle, sterke en intense smaak. Welk concept de klant ook kiest, hij is verzekerd van een kwaliteitskoffie, want dat is waar Brandsma Koffie voor staat.”

Naast de koffie en thee verkoopt Brandsma koffiemachines, hebben ze een eigen landelijk opererende servicedienst en biedt het koffietrainingen aan op locatie of in het prachtige nieuwe trainingscentrum. „We zijn middelgroot, maar hebben veel kennis van weinig. Dat maakt ons specialisten. Deze kennis dragen we graag over aan onze klanten.”

Wielrennen en koffie

Als actief wielerliefhebber is Brandsma Koffie hoofdsponsor van de Wielervereniging Sneek, de Wielercombinatie Friesland, waar de talenten zich ontwikkelen, en trotse sponsor van Frieslands beste profwielrenner Jelte Krijnsen. „Wielrennen en koffie horen bij elkaar”, legt Menno uit. „Het behoort tot de cultuur van de wielrenners om op zondagmorgen een rondje te fietsen en onderweg koffie met taart te nuttigen. Dat combineren wij met ons merk IJzersterk en de slogan Espresso Yourself”, besluit hij met een glimlach. Zo blijft Brandsma Koffie ook sportief bezig, op weg naar de vijfde generatie van dit unieke familiebedrijf.

Nieuws