Nieuws

De koffietrends voor 2021

2020 was een bijzonder jaar. Het jaar heeft in iedere branche veel veranderingen met zich meegebracht. Men is meer thuis gaan werken en daar is de koffieconsumptie dan ook gestegen. De momenten bij de koffiemachine op het werk zijn beperkt en men kiest daar meer en meer voor een contactloos koffieconcept. De horeca is helaas nog gesloten, wel zijn er veel Coffee to Go concepten ontstaan. Deze veranderingen bepalen deels de trends voor 2021. We zetten ze op een rij. 

Speciality coffee   

Kritisch als we zijn, is er meer vraag naar bijzondere koffie. Alleen de allerbeste kwaliteit is goed genoeg. De Speciality coffee moet daarnaast eerlijk verbouwd zijn en een eerlijke prijs voor betaald zijn aan de boer. Een voorbeeld hiervan is koffie IJzersterk. Slechts een klein deel van de totale koffieproductie wereldwijd wordt gekenmerkt als speciality koffie. Het internationale Q-grader systeem verzorgt de metingen voor een wereldwijd kwaliteitsbeoordelingssysteem. De gecupte koffie wordt door een erkende koffie connaisseur beoordeeld en kan een puntenaantal van maximaal 100 behalen. IJzersterk  is beoordeeld met >80 cupping punten en mag zich daarom speciality koffie noemen. Lees hier het hele verhaal van koffie IJzersterk.

Beleving en storytelling 

Koffie drinken is een beleving geworden. Naast een heerlijke smaak, wil het oog ook wat. Presentatie is key. En dus wordt koffie steeds mooier gepresenteerd, vaak met wat lekkers, in een mooi servies of verrassende Coffee To Go beker om de veeleisende koffieconsument te verrassen. Ook het verhaal achter de koffie staat in de spotlights. Door middel van storytelling wordt de koffiebeleving compleet gemaakt. ÚS KOFJE heeft naast die heerlijke smaak ook een 'Fries' verhaal. Ús Kofje is een ode aan Friesland en de Friezen. Een tikkeltje eigenzinnig, maar o zo puur en toegankelijk. De smaak van Us Kofje is gebaseerd op het Fryske karakter. Ús Kofje onderscheidt zich omdat het met precisie wordt geroosterd. Apart en in kleine batches, Slow Roast en pas na het roosteren geblend. Meer informatie? Bekijk het hier.

Duurzaam 

Veel bedrijven en organisaties spannen zich in voor een betere wereld. Met name door te kiezen voor verantwoorden producten en daarmee maatschappelijke betrokkenheid te tonen.  Brandsma Koffie is een duurzaam familiebedrijf dat zich al 4 generaties en meer dan 125 jaar bezig houdt met de verkoop van koffie en thee. Veel van onze koffies die wij aanbieden hebben een certificering: zowel “directtrade”, “fairtrade” als “BIO”. Dit houdt in dat producenten tegen eerlijke handelsvoorwaarden hun goederen hebben geleverd, maar tevens dat er bij de teelt van de koffiebonen, thee en cacaobonen geen kunstmatige, chemische meststoffen of bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt. Wij leveren o.a. kartonnen (biologische afbreekbare) bekers en hebben papieren en houten roerstaafjes vast in het assortiment. Een trend van vorig jaar zet door in 2021: servies van koffiedrab. Van de koffiebes die aan een koffiestruik groeit wordt maar 0,2% gebruikt. We onttrekken aan de gebrande variant een extract en dat is in feit ons kopje koffie. De overige 99,8% is een reststroom. In Nederland gooien we ca. 250 miljoen kg koffiedrab weg en dat wordt beschouwd als afval. Met deze reststroom worden er nieuwe producten gemaakt en hiermee een halt toegeroepen aan de ongebreidelde stort van een grondstof. Dat is niet alleen goed voor onze samenleving maar uiteindelijk ook voor de producenten in Ethiopië. Een deel van de verkoopprijs van het kopje wordt namelijk geïnvesteerd in een onderwijsproject in Ethiopië. The Lucky Cup van You Lucky Bird is een middel om al deze doelen te bereiken. Dat het servies dan ook nog mooi en zeer praktisch is, is natuurlijk helemaal mooi meegenomen. Alleen maar Lucky Birds! En lucky cups!

 Creatief

Het lijkt bijna ongewoon, een kop koffie drinken in de horeca. Wanneer dit dan straks weer mag en kan, gaan we voor speciaal! Hoe maken we het dan speciaal? De oplossing zit hem vooral in onderscheid, net even anders! Voorbeelden zijn het serveren van koffie in een glas of mok i.p.v. een kop. Kies een jampotje voor een koffie- en/of theecocktail. Serveer de koffie op een houten plank met bijvoorbeeld het verhaal van de koffie op een kaartje toegevoegd. Er zijn oneindig veel voorbeelden! Nog meer onderscheiden? Kies dan voor een eigen Private Label koffie. Eigen merk, eigen koffie! Meer weten over de Private Label mogelijkheden? Neem dan contact op. 

Contactloos koffie halen

Ook in 2021 moeten en willen we nog steeds buitenshuis zo min mogelijk dingen aanraken om besmetting te voorkomen. Dat staat als een paal boven water. Diverse bedrijven komen met creatieve oplossingen en spelen in op deze vraag. Ook Bravilor heeft niet stilgezeten en lanceert een waardevolle app: Contactless Coffee Control. CCC is ontwikkeld voor o.a. de volautomatische Brandsma Raffinato espressomachine. Met deze selfservice-app kunnen medewerkers en bezoekers coronaproof koffie pakken, met hun eigen smartphone. In de app staan de koffiespecialiteiten van de Raffinato met evt. persoonlijke voorkeuren. Met de Raffinato en de Contactless Coffee Control app beschikt men over een totale contactlose koffie-oplossing. Bekijk hier de instructievideo.  

Gepubliceerd: maandag 11 januari 2021


Overige nieuwsberichten